2,997 Переглядів

Я несу концепцію, в якій ми сьогодні знаходимося, – Степан Рябченко

Ми поспілкувалися з одеським медіа-художником, скульптором та автором інсталяцій Степаном Рябченко, який працює у напрямку цифрового мистецтва та використовує цифрові технології у своїй роботі. У свої 29 років Степан організував вже близько 50 виставок у різних куточках світу, а сьогодні презентував новий проект «Honey Plant», який втілює ідеї творення.


 

Давайте поговоримо про цифрове мистецтво. Які в нього перспективи?

Спочатку я починав працювати як архітектор, дуже багато займався концептуальною архітектурою. Потім працював з комп’ютером, з новими технологіями і по суті, планував бути архітектором, але так вийшло, що в якийсь момент мене зацікавила ідея синтезу мистецтв. З’єднання всього в одне ціле: архітектура, скульптура, образотворче мистецтво.

f79567d4-dc18-46bb-a97c-b076996d29e7

Так я працюю з архітектурою і віртуальним середовищем, я просто почав проектувати віртуальне середовище. Почав створювати свій світ, зі своїми героями, образами, ідеями і все це в результаті знайшло систему цифрового мистецтва. Я не малюю свої зображення, я їх проектую, тобто проектую середовище у форматі зображення, створюю віртуальний світ і потім його репрезентую в якості картин, скульптур, відео інсталяцій або архітектурних об’єктів.

Що стосується перспектив цифрового мистецтва, якщо взагалі говорити про певний авангард у мистецтві, то він, на мій погляд, можливий тільки в області цифрового мистецтва. Тому що комп’ютери, віртуальний світ з’явилися у ХХ сторіччі і це, по-перше, новий інструментарій для художника, якого не було раніше. По-друге, з’явилися нові теми, яких не було раніше. Наприклад, моя серія «Комп’ютерні віруси» – такої теми не було раніше і я вирішив дати вірусам плоть, тіло, тобто візуалізував їх матеріальну сутність. Таким чином, змістив акцент зі злочинної діяльності на естетичну сторону з чого вийшла концепція зарядження мистецтва.
Інші серії присвячені побудові масштабних фігуративних композицій про життя віртуального світу і населення, яке я створюю. Сьогодні моя серія робот – це продовження розвитку мого світу, і я вирішив створити віртуальний сад, віртуальні квіти. Мені дуже цікаво працювати з цією темою зараз, тому що вона дуже творча. Якщо у попередніх темах є нюанс агресії та боротьби, то тут абсолютно творчі речі і я дуже гарно себе почуваю, коли їх створюю.

5241caa2-72ac-4a04-a3b9-746b17281d2e

Взагалі, сама ідея створити те, чого не існує, виростити щось з нуля, виростити квітку, дати їй ім’я, придумати йому історію – це дуже заряджає. Заряджає ці роботи позитивною енергією, це саме те, чого зараз не вистачає людям. Виставка називається «Медонос» – це квітка, до якої злітаються всі комахи, щоб взяти з неї нектар і переробити в мед. Тобто я створив саме медоносні квіти. Для мене це метафора джерела, таким чином, кожна людина шукає джерело і кожен визначає його по-своєму.

Коли я створював всі ці роботи, я слухав інструментальну китайську та японську музику, дуже тонку та мінімалістичну. В якомусь сенсі, це відобразилось у роботах, тому що вони вийшли дуже лаконічними. Хоча зазвичай я взагалі не слухаю музику, вона не впливає на мене як на людину. Я, наприклад, не люблю музику зі словами, тому що вони несуть сенс, а я сам несу сенс. І часто сенс слів у музиці не співпадає із моїм світоглядом, тому мене найбільше влаштовує інструментальна музика.

13405347_1626838640968811_204038029_o

Музика на вас не впливає. Можливо, література?

Я не рефлексую на якісь соціальні та політичні теми. Звісно, світ на мене впливає, тому що я в ньому живу, але спеціально я не включаю глобальні проблеми у свою творчість. Я створюю свій світ, утопію, якої не існує, цей світ може бути ідеалістичним, зі своїми правилами та законами. Потім я просто ділюся цим світом із суспільством.

Уявімо, що у вас з’явилася можливість побудувати місто, як би воно виглядало?

Я би побудував місто-сад – це місто, в якому дотримується баланс природи, нових технологій і чільною ланкою була б людина. Це екологічно чисте та автономне місто.

А яким багажем знань або досвідом повинна володіти людина, щоб краще зрозуміти ваші роботи?

Мої роботи дуже зрозумілі, мені так здається. В цьому випадку є нова візуальна мова, абсолютно зрозуміла, є образ та концепція. Щоб зрозуміти мої роботи, не потрібно читати великий текст, оглядатися і розуміти, що саме я мав на увазі. Але тут все зрозуміло: віртуальні квіти, яких не існує, образи. Які створив художник на основі своєї фантазії, своїх думок, почуттів. Які він переплавив в ці образи.

ad48c051-294c-4f21-b14c-c3bc58dda8e7

Вам доводилося знаходити відгук серед ваших глядачів? В чому це проявлялося?

Думаю, людям подобаються мої роботи. Їм подобається, що це нова візуальна мова і це нові теми, яких не було раніше живописі, наприклад. Завжди радію, коли людям подобається, тому що створюю свої роботи і для них також.

Якщо говорити про актуальність, ваші роботи мають термін придатності?

Я несу концепцію, в якій ми сьогодні знаходимося. Це людина, яка живе на кордоні між реальним та віртуальним світом, кордон, який стирається. Це одна з найголовніших концепцій сьогодні. Раніше ми збиралися та спілкувалися в реальному світі. А сьогодні це відбувається завдяки віртуальному світу. Тому, звісно, це найактуальніша течія сьогодні. Але термін придатності я не можу передбачити, у сьогоднішньому часі і я несу відбиток цього часу. Можливо, через 100 років світ трансформується зовсім по-іншому, виникнуть нові теми, але моя задача – жити сьогоднішнім днем і трохи зазирати у завтрашній.

13396787_1626838634302145_1535582433_o

Найскладніше у роботі над інтерв’ю – це розшифровка тексту. Чи є схожі моменти в роботі над картиною?

В мене є різні серії робіт і всі вони постійно поповнюються. Все стається випадково, наприклад, до мене прийшла ідея створити «Віртуальні квіти», я загорівся нею, а потім починається технічна сторона роботи. Є загальна концепція і вона згодом вишліфовується. Підбір композиційних та колористичних рішень відбувається на підсвідомості, але найважливішим є створення образу. У випадку з квітами, образу необхідно вигадати історію, тому що це невід’ємна частина роботи. Ти дивишся на квітку, вона максимально цікава, у неї є образ, але потім ти читаєш авторський текст і занурюєшся в літературний опис і це дуже цікаво, як на мене. Раніше я такого не робив.

5340878a-a16f-4b05-bf17-49d0bbd91f9b

А чи бувало таке, що ви задумали зобразити на картині одне, а виходило щось абсолютно інше?

Завжди. В процесі ти працюєш як режисер. Якісь персонажі та герої йдуть, а якісь з’являються. У результаті може виникнути зовсім інша робота і це може наштовхнути на нову концепцію. В цьому і є магія мистецтва. Дуже цікаво займатися творчістю, тому що це процес, який ніколи не закінчується. Ти знаєш, що завтра тебе чекає щось нове.

Розкажіть про найскладніші Ваші виставки і з чим це було пов’язано?

Я не можу сказати, що є найскладніші виставки, є цікаві моменти, пов’язані з формуванням експозиції, участі у виставках. Коли INVOUGE запросили відкрити галерею моїми роботами, в мене були лише ескізи, які складно назвати самодостатніми роботами. Та мене дуже цікавила ця тема, я дуже хотів показати її в Одесі, у своєму рідному місті, щоб це була перша сходинка цієї теми, яка знайде розвиток в інших виставкових просторах.

Уся виставка формувалася в ході підготовки, в мене не було готових робіт, до останнього дня виставки я створював їх. Тільки нещодавно картини були доставлені і зараз висять на стінах галереї.

56ce3560-592d-4d1e-8534-13bd68e5d240


Виставка Степана Рябченко проходить в галереї INVOUGE за адресою вул. Грецька, 25. Відвідати інсталяцію можна до 24 липня включно.

Post Author: hromadske.od.ua